1. We voelen ons verbonden
In oktober is het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd. In december zijn de uitkomsten gedeeld met de medewerkers. Wat goed gaat, is dat we ons sterk verbonden voelen met de regio en het team waarin wij werken. We zijn trots om voor Arriva te werken en zouden Arriva als werkgever aanbevelen bij anderen. Ook begrijpen we hoe ons werk bijdraagt aan het succes van Arriva. Wat beter kan, is dat we meer kunnen doen aan de persoonlijke ontwikkeling van collega’s. Om dit te verbeteren, gaan we ons bestaande online platform – Arriva Academy – nog meer onder de aandacht brengen. De Arriva Academy is de plek binnen Arriva waar onze medewerkers terechtkunnen voor trainingen, opleidingen en coaching.
2. Werving en opleiding op volle kracht
Voldoende en goede mensen op onze bussen en treinen is een voortdurend aandachtspunt. Daarom werken we actief aan de werving van nieuwe chauffeurs, machinisten en stewards.
- In maart en juli zijn 8 nieuwe collega’s gestart in de opleiding tot BOA-ov. In maart 2024 start opnieuw een opleidingstraject met 8 nieuwe collega’s.
- In september zijn 9 machinisten gestart met de opleiding en in februari 2024 start een nieuw opleidingstraject.
- Ook zetten we ons volop in voor de werving van buschauffeurs. Een aantal chauffeurs dat regelmatig op uitzendbasis voor ons werkte, is bij ons in dienst gekomen.
3. Eindejaarstradities
Verbondenheid, ontmoeting en gezelligheid krijgen extra aandacht aan het einde van elk jaar. Voor Arriva Noord Trein is een Kerstbal georganiseerd. Tijdens het jaarlijkse Sinterklaasfeest vervulde Anne Hettinga traditiegetrouw de rol van Sinterklaas. Ook de Arriva Top 100 radiouitzending is inmiddels een jaarlijkse traditie. Ooit gestart in Noord is dit nu een landelijke activiteit, die in 2023 vanuit Brabant werd georganiseerd. Dit jaar boden we bij het kerstpakket de keuze om een bedrag te doneren aan het goede doel: Stichting Kamers met aandacht. Dit leverde een bijdrage op van maar liefst 3.000 euro. Stichting Kamers met Aandacht is een non-profit organisatie met als doel positieve uitstroom uit de jeugdzorg te bevorderen. De Stichting zoekt voor jongeren tussen de 18 en 23 jaar naar kamers bij particulieren.
4. En verder:
- Met een goede overdracht en een sluitfeest is de concessie Lelystad in december beëindigd.
- De FIT-checks zijn uitgevoerd.
- Er is een nieuwe coördinator van het Serviceteam.
- Ook in 2023 was er een Young Arriva Day waar medewerkers onder de 35 jaar elkaar konden ontmoeten.