Spring naar inhoud

Voorwoord

Voorwoord

Voorwoord

2025 was een bijzonder jaar vol uitdagingen, maar vooral een jaar waarin we samen lieten zien waartoe we in staat zijn. In dit voorwoord neem ik je mee langs een aantal bijzondere momenten van het afgelopen jaar. 

We doen het met elkaar

Dit is de kern van alles wat we doen. Het openbaar vervoer kun je simpelweg niet in je eentje regelen. Dat hebben we dit jaar op de mooiste en de lastigste momenten weer bewezen.

Toen station Groningen 64 dagen dichtging, zag ik binnen ons team veel voorbeelden van flexibiliteit in het belang van onze reizigers. Zo zag ik machinisten die reisbegeleider werden, onze verkeersleiding die zich aanpaste aan de veranderende dienstregelingen en planners die binnen no-time een compleet nieuwe dienstregeling uitwerkten. Stewards stonden op bushaltes om reizigers de weg te wijzen. Achter de schermen werkten we met onmisbare partners als Groningen Bereikbaar, het OV-bureau Groningen Drenthe, ProRail en Arriva Touring.

Hoe iedereen de schouders eronder zette, dat is wat me het meeste bijblijft.

Blijven zoeken naar het volgende

Dit jaar hebben we veel nieuwe dingen geprobeerd, zoals een WhatsApp-service met bijna 2500 leden en TikTok Tammo die met ons personeel bij de juiste trein bracht in zijn rode Ford Escort. Ook experimenteerden we met vaste TVV-haltepalen op zonnepanelen. Een blijvertje. Allemaal om het voor reizigers nog beter te maken. Zo maken we elk jaar nieuwe stappen om het reizen voor iedereen mooier, makkelijker en efficiënter te maken.

Vijf jaar Noordelijke lijnen

We vierden dit jaar vijf jaar Noordelijke lijnen met een prachtig koffietafelboek. Niet om onszelf op de borst te kloppen, maar om even stil te staan bij wat we samen hebben opgebouwd. Want successen zijn vaak vluchtig. Je bent altijd bezig met het volgende probleem en de volgende uitdaging. Soms is het goed om te zeggen: wacht eens even en kijk wat we hebben bereikt met z’n allen. Dit boek barst van de mooie mijlpalen. 

Tegelijkertijd kijken we natuurlijk ook vooruit. Naar Leer in Duitsland, waarvoor onze machinisten al klaarstaan. Maar ook naar nieuwe reisproducten binnen OVpay. En naar een nieuw servicepunt in Groningen waar we persoonlijke hulp bieden in plaats van alleen mensen achter een balie.

Met trots de reiziger op één

Onze reiziger verdient het beste wat we kunnen bieden. Om dat te kunnen bieden, moeten onze medewerkers goed in hun vel zitten en trots zijn op hun werk.

Als ik zie hoe betrokken iedereen is, hoe we samen door uitdagingen heen komen en hoe we ondanks alle hectiek toch blijven zoeken naar verbeteringen, dan weet ik het zeker: we zitten goed. We maken het elke dag weer net iets beter voor elkaar en voor onze reizigers.

2025 was een bijzonder jaar om unieke redenen. 2026 wordt dat ook, maar weer met heel andere uitdagingen. Met dit team en onze partners kijk ik met vertrouwen vooruit.

Bedankt voor jullie inzet en op naar het volgende jaar.

Gerrit de Groot

Regiodirecteur Arriva Noord